Tuesday, 18 November 2014

Empangan Talang Negeri Sembilan


Menjelajah sekitar Negeri Sembilan.,.  dibawa leh membe,.,


Di negeri sembilan, terdapat satu empangan yang dinamakan empangan talang,.,Iannya terletak di kawasan Ulu Bendul.  Empangan ini sangat besar dan sungguh mengujakan pemancing,.,  Untuk sampai ke empangan ini,,. kita terpaksa mendaki dalam 15 minit untuk sampai ke tempatnya,.,.

Disana, terdapat pelbagai jenis ikan termasuklah toman,.,  

Walaupun sukar untuk mendapatkan saiz besar,, yang sedang-sedang pun jadila,,.,haha,.

Rod: Rapala Shadow Blade 6'6"
Reel; Banax vesta
Gear Ratio;    6.2:1
Line: Braided 20lb lb, 
Leader: super soft 50lb
Lure : Deep runner crankbait ofmer
Species; Toman
Location: Empangan Talang


Ikan dalam genggaman

Kat sini banyak lampam oo.,  tak kurang juga toman,., Apakan daya,., tak bawa pula set untuk membottom.,.,
Biasa toman disini memburu pada waktu petang.,, jadi, siapa yang berkeinginan untuk menoman,.,  bolehla datang petang2,,.,

Saturday, 25 October 2014

Penantian

Dalam hidup ini,, kadang-kadang kita terfikir,, berbaloi atau tidak penantian yang kita buat,,., Walau segala usaha yang telah dicurahkan,.,berbaloi kah pulangan yang kita terima.....

Kini ku sedar,,berbaloi atau tidak itu bergantung pada diri kita sendiri..., Jika matlamat yang dicapai bukanlah atas usaha kita,, berbaloikah kita mengankut trofi kemenagan itu,.,    Dan bandingkan jika matlamat yang kita inginkan terlepas dalam genggaman setelah menaruh sepenuh usaha...Adakah ini lebih baik,.,?  Antara usaha dan matlamat..

Sedikit soalan bagi  kita sama-sama fikir,.,  sebagai mukadimah entry kali ini,.,


Kini kita berkunjung pula ke tasik machap melaka,., haha,.,Ikan dilihat bertaburan air,.,  siapa nampak ikan tu bertuah la,., hehe




Ni ikan yang berjaya dipancing kami bertiga.,  Da siang da tau,.


Sepanjang kami memancing,.  ramai orang-orang lama memberi tunjuk ajar tentang ikatan perambut dan jenis dedak yang patut digunakan,., Ikan diatas dipancing menggunakan 3 kaedah iaitu dedak, bom dan roti gardinia yg rm2.40



Disini saya juga ingin berkongsi kaedah bom jaring yang digunakan,.Mula-mula kita akan kepalkan roti atau dedak dibom diatas,.  dan pastikan jaring yang dibawah tidak berbelit,., 
 Bom in boleh didapati di kedai memancing,.,


Inilah dia caranya..

Jaring itu akan bertindak sebagai matakail dengan terapung mengelilingi umpan yang dikepalkan,, Apabila ikan cuba untuk makan umpan itu, ia akan tersangkut pada jaring.,. 







Sunday, 28 September 2014

Lesen P Toman

Biar gambar menerangkan segalanya,..,., haha
Lesen da full da ni kiranya,., aritu dpt yang kecikk,, ni yg besar la jgk,., takpe,,nanti target lagi besar,.,




Rod: Rapala Shadow Blade 6'6"
Reel; Banax vesta
Gear Ratio;    6.2:1
Line: Braided 20lb lb, 
Leader: super soft 50lb
Lure : Strike Pro Crank
Species; Toman
Location: Empangan Jus,Melaka



Nak komplot,, roger2,., Tiap ujung minggu jom2




Tuesday, 23 September 2014

save my tomannnnn

Toman tertelan batu kecil la plakkk,.,  aduhh,., sok kne tuka batu besar ni biar tak tertelan,.,  masa kejar ikan-ikan kecil,,boleh pulak termakan batu kecil.,.,ishhhh,.,,.

Mintak2 dia muntah kan cepat,.,

Batu tu kena tuka yang besar la cmni,.,  takpun takyah pkai batu,.,.hurmm,.,noob lagi la jaga ikan,.,dala yang liar ni,.,


Thanks to snakehead keeper facebook group...for relieving my worries

p/s:micropeltes tu nma species toman yang dijaga ni,.,.,

Anak toman hihi new setup

Da nak masuk hari ketiga,.,  kedua-dua ekor anak toman ini masih bertenaga dan cergas,.,diharap dapat mencapai saiz monster.  Perhatian,gambar dibawah langsung tidak diedit,,all natural,perfect timing

Walaupun hanya storage box yang agak besar,,, ianya memberi kesan cahaya yang sangat bagus dan cantik buat ikan-ikan dan manusia yang memandang

Anak toman hasil casting ku bersama mangsanya si anak udang ... Jika kita ingin mengetahui samaada air tersebut baik untuk ikan atau tidak,, kita digalakkan meletakkan anak udang terlebih dahulu,, jika selepas beberapa jam anak udang itu mati, maka air tersebut tidak baik untuk ikan-ikan,., Anak udang sangat sensitif dengan perubahan persekitarannya tau..    Anak udang dalam ni,, satu hari lebih da,., tak mati-mati,.,Maka insyaAllah air itu selamat untuk ikan,.,.

Adik beradik rapaat nih.,.  tapi da besar nanti terpaksa pisahkan,.,  klu tak gaduh pula...
Saat pertama kali berjumpa

Monday, 22 September 2014

Toman pertamaaa

Haha,., kini dari sungai ke tasik air keruh pula..


Sibuk mengejar mama toman,,cast punya cast, dapat anak toman je 2 ekor,.,4 jam

Kini dalam jagaan untuk dibiarkan besar,.,.da masuk hari kedua,.,  InsyAllah akan dijaga sampai jadi monster fish,.,  boleh besar sampai 8 kg ni,.,

Kayak di Tasik Air keruh Melaka hanya Rm3  sahaja dan anda boleh memancing dari 8 pg sampai tutup tempat kayak tu.,.,


Rod: Rapala Shadow Blade 6'6"
Reel; Banax vesta
Gear Ratio;    6.2:1
Line: Braided 40 lb, no leader
Lure : Spinner
Species; Toman



Di atas kayak,., Penat oo kayuh sambil cast







Anak toman bersama makanan dia,.,  haha,., sian ikan kecik2 tu.,,..  

Saturday, 6 September 2014

Rezeki Awal Pagi


Setelah sekian lama,.  kemarau haruan akhirnya berakhir...

Bermula seawal jam 7.30 pagi untuk bersiap., Tiba di tempatnya jam 8.30 pagi.,,,casting selama 1jam setengah,.,  dapatla haruan seekor,.,  Bergantung pada tempat,., seekor itupun dikira bertuah,, haha,,.,  situ ikan da semakin berkurang,,.,,  yang banyak kecil-kecil lagi,, Bertuah dapat yang besar seekor,.,




Rod: Rapala Shadow Blade 6'6"
Reel; Abu Garcia Orange Max-L
Gear Ratio;    7.1:1
Line: Braided 40 lb
Lure : Killer Frog with Spinner
Species; Snakehead


Wednesday, 27 August 2014

Crankbait vs JF




Seteah beberapa lama casting menggunakan jumping frog,  tiada hasil.  Saya mencuba nasib untuk menggunakan crankbait ini.  Penggunaan crankbait amat berisiko kerana kebarangkaliannya untuk tersangkut di rumpai atau semak samun amat tinggi.  Namun, risiko harus juga diambil untuk mencabar sang haruan ini.

Disaat gewang ini distrike,  melompat-lompat ikan tu, Rasa seronok sangat2 hendak menarik ikan tu ke daratan. Bukan apa, sebelum dapat ikan ni,, ada ikan yang da strike. tapi,  tengah nak bawak naik,,,, ikan tu terlepas. Ganas sangat.. Time tu memang kecewa.  Tapi takkan nak putus asakan. Cuba lagi, sampai 2 jam,,,baru dapat. kali ni lebih berhati-hati ketika hendak dinaikkan. Dan berjaya.

Apapun, casting merupakan hobi yang terbaik di masa lapang. Yang penting, kena tahan berdirilah berjam-jam,,

Assalamualaikum
.

Thursday, 21 August 2014

Fish & Nature


Had all your gears set up.  Physically and mentally prepared. Waved your fishing rod just to be sure all set.  Start casting...

               A few hours of casting and travelling.....



       No fishes caught...


I think all of the fishing rod owners have experienced this situation.. That is included me.  Well, it is unavoidable to experience this situation and believe me, it really hurts watching all efforts you put and  sacrifices you made burnt away. However, no matter how hard it hurts,  do not let it takes your determination away..

Because...

      the harder the fish needs to be caught (including finding the fishing spots and choosing the right lures or baits)  the more excitement it gives once you have finally caught a fish especially your targeted fish.

So do not be despair over something that you see as a waste.. Because,no one knows,  all the efforts and sacrifices you made can be your driving factor towards your success. If only you not give up.



The fish..

It does not matter whether you caught it or not.. You never return empty-handed as you bring back the memories of nature you traveled.....





My Fishing Triumph~so far~(Top 5)


(5)

IKAN TENGAS



(4)

IKAN KELI






(3)

KURA-KURA






(2)

IKAN TILAPIA





(1)

IKAN HARUAN













Monday, 18 August 2014

The First Fishing Tournament

This was the first tournament I participated..

9 MARCH 2014  Dusun Dato' Murad (SANTAI RAJA PANCING)


The main event of this tournament was about fishing catfishes.   The baits I used in this tournament were crickets.  Unfortunately I did not catch any fishes during the tournament. Maybe it was because of the length between my hook and the sinker which was too long.  However, during the tournament, I gained a lot of new knowledge regarding fishing. Many other participants gave me their tips on fishing a catfish and even tilapia.  

Did you know a catfish more actives during nighttime.  

It does not matter whether you caught a fish or not,  the most important part is do not give up and keep trying. Try to learn  from the experiences and never afraid to try something new. 


Assalamualaikum 

Saturday, 16 August 2014

Sup Rempah Haruan

Inilah dia,.,  Umpan anak udang hidup,.,  Kena sebat dek haruan ini,.,  Ganas..  Mata kail saiz 3 je,., habis bengkok..







Antara ikan lain yang ada ialah ikan puyu dan ikan tilapia


Panjang dia kira-kira 38cm

Memang memuaskan, 

Lepas tu, gabung bersama ikan haruan yang dapat sebelum ini... Kami masak sup




sup ikan haruan
Sedap ooo.... Besar  tak kepala dia tu haha



Untuk pengetahuan, ikan haruan ini mempunyai banyak vitamin A yang mana amat untuk mata dan ikan ini juga baik dalam mempercepatkan penyembuhan luka dalaman,.,,Ada banyak lagi khasiat ikan ini,.,  teroka la sendiri ok^^


Ikan Tilapia(sparrman's tilapia)

Ikan Tilapia amat mudah didapati di kawasan-kawasan tinggalan lombong, tasik dan kolam.. Ikan ini juga mempunyai daya pembiakan yang tinggi serta lasak

Ikan Tilapia ini ditangkap mengguanakan umpan anak udang yang mudah didapati di kedai-kedai memancing.


Inilah antara ikan yang berjaya ditangkap oleh kami




Ikan ini lebih effisien ditangkap menggunakan pelampung. Tidak sesuai menggunakan ladung.  Jika di air tenang,kita boleh lihat ikan ini terapung di bawah permukaan air.


Tibalah pula ke proses memasak




Inilah dia chef kita hari ini.

Ikan ini rangup bila digoreng tau..^^


Jadi selamat mencuba


Assalamualaikum...







Friday, 15 August 2014

Nantikan kisah Ikan Tilapia...


Banyak tak??? Nak tahu bagaimana kisah ikan tilapia ini?? Dari saat dia makan umpan sehingga dimasak??  Nantikan kisahnya esok malam ok^^


Standby


Assalamualaikum..


Thursday, 14 August 2014

IKRAR KAMI

Kami berikrar


Untuk memberikan tuan kami yang terbaik
Dalam usaha menangkap ikan walau dimana sahaja ikan berada

Andai kami tumpas... Kami tumpas dalam perjuangan..
Namun semangat.  Tetap dalam genggaman


Lautan Api Sanggup Ku Harungi,, Demi Gewang yg Ku Sayangi


Akan ku tempuhi semua cabaran demi menyelamatkan mu..Gewang Magnumku..















Wednesday, 13 August 2014

Ku Lepaskan Mu Dengan Talak 1



...

Memancing adalah kepuasan bagi saya... Bukan sebagai mencari sumber makanan semata-mata...

Kadang kala,, kita perlu lepaskan... kerana bahagia...




Ikan haruan yang berjaya diperdaya ini masih kecil...  Tidak mungkin saya membawanya ke rumah...   Biarlah dia hidup lama.  Bila sudah besar nanti,, Saya kembali merujuk anda kembali wahai sang haruan..

BYE-BYE

http://www.youtube.com/watch?v=betwz3LFJpU&feature=youtu.be






               
                       

Ingat Memancing ini Aktiviti Biasa-Biasa????

Antara ikan pemangsa ialah ikan haruan dan ikan toman,,Ada banyak lagi ikan pemangsa yang lain terutama di laut..

Ikan pemangsa ini gemar memburu untuk mengisi perut..  Jadi bila kita hendak memancing ikan jenis ini...

Kita tidak boleh sekadar melemparkan umpan dan menunggu.  Cara itu tidak efisien untuk digunakan


Jadi apa yang perlu dibuat....


Anda perlu melemparkan umpan anda menggunakan joran ke tempat sasaran dan memainkan umpan tersebut dengan menariknya kembali..

Iyanya perlu2 sangat dilakukan berulang kali bagi menggoda ikan-ikan pemangsa ini.  Untuk haruan, contoh umpan yang berkesan adalah katak hidup dan gewang. Gewang tu apa??sila rujuk dalam post
sebelum ini.  Walauapapun umpan,, samaada katak atau gewang, iyanya perlu dimainkan..  Bukan sekadar mununggu duduk diam

Disini, ketepatan dan ketangkasan serta kesabaran perlu ada dalam diri pemancing.

Contohnya..


http://www.youtube.com/watch?v=BdQlLO8Mq0Q&feature=youtu.be


Gewang harus ditarik sejurus ianya menyentuh air bagi gewang timbul dan sasaran harus tepat...


Hati-hati jangan tersangkut pula...


Assalamualaikum





Aku dan Siput

Kalau sebelum ini,,  Kisah saya dan kura-kura,, tibalah pula ke saya dan siput,., haha


 ini aneh,,tapi benar,, saya sendiri tertanya siput apakah ini yang hidup di dalam air tawar dan melekat ke gewang jenis dasar saya...






Siput ini masih hidup tau.......

dan 

Siput ini akan dilepaskan....   kerana teman sebilik tidak mahu membelanya... 


Apapun
ianya 


Pengalaman menarik...

IKAN OO IKAN,, IKAN KAWAN-KAWAN,,IKAN BESAR KUAT LAWAN,,IKAN ITU IKAN HARUANNNNNN

Nak tengok hasil kawan-kawan saya memancing???????


jeng


jeng


jeng.....   jeng tengok


Inilah Ali..  Dia masih baru..tup-tup dapat ikan haruan menjadi ikan pertama dia. Hebat-hebat, Muka kepuasan dan keayuan terserlah di wajahnya. Besar tuuu. Tahniah-tahniah^^    Teruskan memancinggggg^^









Ini pula Dollah,., orang lama dalam memancing ni...  huhu,, Tengoklah saiz ikan tu,., besar tuuu.. Tidak cepat putus asa orangnya..  

Pandai memasak dan siang ikan tu..  Tengokla ikan yang dia siang,, 2 pisau, satu gunting digunakan untuk pastikan semua bersih.. Teliti tu.  Clean habis






Ini saya..ikan kecil sahaja... isk2,  Gewang yang digunakkan adalah gewang jenis dasar..  Jadi cara memainkannya berbeza dengan gewang timbul..  Sila rujuk dalam post-post sebelum ini okeyh








Jap2,,korang ingat memancing ni benda bosan ke apa???   Korang ingat memancing ni tak perlu kecergasan ke haa???  Korang tahu tak atau pernah tak pakai gewang???  Nak tahu bagaimana???? Nak tahu rahsianya?? Sila lah baca dalam post yang seterusnya ok????

Assalamualaikum..

Ke kedai pancing... kami pergiiii

Mari la mari ke kedai pancing^_^


Saya ingin membawa anda semua melawat kedai pancing ini...



         YU YUE AQUARIUM  HHOHO   ,  ada taiko dlm ni tauu,,, jgn main2

Random fishes

Ini besarrrrrrrrrRRRR      ARGHHH

ARGHHHH

Ikan tu usha tempat udara dia,,  udara tercemar ke cik ikan oiiii
Banyak oo mesin dia.. 

  

Ni burung konpius..dia tak tau samaada dia monyet o burung.. Lepastu nak selfie2, pose mautttt

Kiri tu taiko,.,haha.,  yang tiga orang ni sahabat-sahabat saya yang berkongsi minat yang sama
 

Yang kusyuknya tengok gewang, tengah-tengah tu,,  baru-baru nak berjinak..Ali namanya, Ali juga gelarannya

Yg tengah usha joran tu otai pancing, zul namanya, sepet gelarannya 

Yang kanan tu orang lama mancing tuu,,  Abdullah namanya, dollah gelaran diberi,., 





Ini sajalah yang dapat dikongsi dalam kedai mancing ini,.  Banyak lagi yang ada di dalam kedai ini
anda terokalah yang selebihnya ok???

Kedai ini terletak di Bukit Beruang Melaka


Nak tengok kami memancing takkkk???  Nantikan dalam post selebihnya....

Assalamualaikum